Persoanele care beneficiază de majorarea pentru lucrări de excepție conform art. 15 din Anexa nr. VI din Legea-cadru nr. 153/2017
Persoanele care beneficiază de majorarea pentru lucrări de excepție conform art. 15 din Anexa nr. VI din Legea-cadru nr. 153/2017
Introducere
Legea-cadru nr. 153/2017 reglementează salarizarea personalului plătit din fonduri publice, stabilind un cadru legislativ pentru majorările salariale, inclusiv cele acordate pentru lucrări de excepție sau misiuni speciale. În acest context, art. 15 din Anexa nr. VI aduce în discuție un aspect important: modul în care se calculează și aplică aceste majorări. Recent, Adresa nr. 351/MCV din 31.01.2024 emisă de Ministerul Muncii și Solidarității Sociale clarifică aspectele legate de aplicarea acestor reglementări.
Fundamentul legal
Conform art. 15 alin. (1) din Anexa nr. VI, majorarea se calculează prin aplicarea cotei procentuale prevăzute de lege la salariul de funcție/soldă de funcție/salariu de bază, rezultând o nouă soldă de funcție. Această majorare poate ajunge până la 50%, având un impact semnificativ asupra veniturilor personalului. În plus, art. 15 alin. (2) stipulează condițiile în care se aplică aceste majorări, ceea ce subliniază necesitatea respectării cadrului legislativ existent.
Discrepanțe salariale
Începând cu anul 2024, s-a observat o recalculare a elementului salarial specificat în art. 15. Această recalculare a dus la o diferență semnificativă între salariile stabilite și plătite în perioada 2018-2023 și cele din prezent, uneori chiar dublând cuantumul majorării.
Un aspect problematic este că, din fluturașii de salariu, nu rezultă clar modul de construcție al salariului. Aceasta face dificilă analiza corectitudinii calculului și aplicării majorării. Analizând fluturașii de salariu ai reclamanților, se observă că majorarea apare ca un element salarial distinct, ceea ce ridică întrebări privind legalitatea și corectitudinea acestei practici.
Implicații legale
Diferențele semnificative dintre salariul stabilit și cel plătit pot genera nu doar nemulțumiri în rândul angajaților, ci și consecințe legale. Angajații afectați pot solicita o analiză detaliată a modului în care a fost aplicată majorarea, având dreptul de a contesta eventualele nereguli în instanță. De asemenea, este esențial ca instituțiile responsabile să asigure transparența în calcularea salariilor, pentru a evita confuziile și eventualele litigii.
Ce zice Înalta Curte de Casație și Justiție la data de 18.11.2024
In ședința din 18 noiembrie 2024, Înalta Curte de Casație și Justiție în dosarul nr. 1820/1/2024, Completul pentru dezlegarea unor chestiuni de drept a stabilit că: „ În interpretarea şi aplicarea dispoziţiilor art. 15 alin. (1) anexa nr. VI din Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, cu modificările şi completările ulterioare, şi a art. 34 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 114/2018 privind instituirea unor măsuri în domeniul investiţiilor publice şi a unor măsuri fiscal-bugetare, modificarea şi completarea unor acte normative şi prorogarea unor termene, cu modificările şi completările ulterioare, art. I alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 226/2020 privind unele măsuri fiscal-bugetare şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative şi prorogarea unor termene, cu modificările ulterioare, art. I alin. (5) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 130/2021 privind unele măsuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, cu modificările şi completările ulterioare, art. I alin. (5) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 168/2022 privind unele măsuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, cu modificările şi completările ulterioare, stabileşte că: Majorarea de până la 50%, calculată la solda de funcţie/salariul de funcţie/ salariul de bază al personalului militar, poliţiştilor, poliţiştilor de penitenciare şi personalului civil care execută lucrări de excepţie sau misiuni speciale, prevăzută de art. 15 alin. (1) anexa nr. VI din Legea-cadru nr. 153/2017, nu este inclusă în categoria elementelor sistemului de salarizare care fac parte, potrivit legii, din solda lunară/ salariul brut lunar, astfel încât cuantumul acesteia nu este supus plafonării la nivelul acordat pentru luna decembrie 2018, începând cu 1 ianuarie 2019, în temeiul art. 34 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 114/2018, art. I alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 226/2020, art. I alin. (5) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 130/2021, art. I alin. (5) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 168/2022. Obligatorie, potrivit dispoziţiilor art. 521 alin. (3) din Codul de procedură civilă”.
Gasiți aici link catre minuta deciziei 71/18.11.1012 pronunțată de ICCJ

Concluzie
Majorarea pentru lucrări de excepție sau misiuni speciale, conform art. 15 din Anexa nr. VI la Legea nr. 153/2017, reprezintă un drept al angajaților din sectorul public, care trebuie respectat și aplicat corect. Asigurarea transparenței în calcularea salariilor și clarificarea modului în care se aplică aceste majorări sunt esențiale pentru menținerea încrederii angajaților în instituțiile statului. Recomandăm persoanelor afectate să se informeze și să ceară sprijin juridic pentru a-și proteja drepturile.
În cazul în care doriți să vă reprezentăm pentru recuperarea acestor drepturi banesti, ne puteți contacta la adresa de mail: avocatiuliadumitru@gmail.com sau la telefon 0724347252